I den här artikeln kommer du få lära dig 3 praktiska tips för att ta konflikter på ett bra sätt.
Vi kommer prata om:

  • Den terapeutiska approachen
  • Det låter som att… metoden
  • Friktionsfria frågor

Och jag lovar dig att det kommer vara en game-changer. Du kommer direkt kunna handskas med svåra samtal på ett mycket bättre sätt.

Ladda ner E-Boken:
5 Strategier i Konflikthantering

Konflikter på arbetsplatsen är obekväma 

Jag är personligen inget fan av konflikter, jag vet inte om någon egentligen är ett fan av dem. Men vissa är i alla fall mer bekväma att ta dem än andra. Jag har varit väldigt konflikträdd och tycker fortfarande inte om att ta konflikten, men med insikterna och strategierna som du kommer få i den här videon har jag lärt mig hantera dem på ett bra sätt.

Men först vill jag bara stanna vid ordet konflikt för sättet de flesta tänker på ordet gör det ännu svårare att hantera dem. För de flesta av oss undviker konflikter på grund av att vi tycker att de är jobbiga men det leder ju till att vi behåller konflikterna.

Löser du inte konflikten så behåller du den. Tar du konflikten så försvinner den.

Så jag hoppas att du med hjälp av den här artikeln kommer ta fler konflikter så du inte går runt och bär på dem för det är en börda du inte behöver gå runt med.

Så hanterar du konflikter på arbetsplatsen - Tips 1

Lek med tanken att du hamnar i en politisk diskussion med någon och för exemplets skull så säger vi att du är moderat och jag är socialdemokrat. Ganska snabbt så märker jag: vänta du, du är ju inte socialdemokrat. Du är ju moderat…

Och vad som händer nu är att jag slutar lyssna på vad du säger, jag går in i mitt huvud och bygger motargument så när du slutar prata så kan jag kasta ur mig 5 argument som visar att jag har rätt och du har fel. Och vad gör du då?

Förmodligen samma sak, du lyssnar inte på vad jag säger utan bygger 5 nya argument till varför du har rätt och jag har fel. Så när vi går därifrån har du inte hört vad jag har sagt, jag har inte hört vad du har sagt. Men båda har 5 nya argument till varför vi själva hade rätt från början.

Det här fenomenet att vi går in i vårt huvud istället för att lyssna på den andra personen kallar jag för egobubblan och utan att hantera den kommer konflikter vara pajkastning och personangrepp. Men du kan hantera den och få den andra personen att sänka garden med den terapeutiska approachen.

Hantera konflikter som om du vore en terapeut

En terapeut skulle aldrig säga att du har fel, ifrågasätta dig eller dina åsikter. En terapeut skulle aldrig säga “din sjuka jävel” oavsett vad du sa. Utan dom skulle säga något i still med:

Var tror du den tanken kom ifrån?

Eller hur?

Och jag vill att du anammar det mindsetet när du är i en konflikt. Oavsett vad dom säger, oavsett hur verklighetsfrånvänt det är, hugg inte på det dem säger, säg inte att de har fel eller att det inte stämmer. Ställ en fråga i stil med:

“Förlåt bara så jag förstår, vad baserar du det på?”

För när du visar respekten att du inte avbryter dom eller berättar för dem hur deras upplevelse är fel, så sänker de garden. Och nu kan du berätta om hur du ser på saken och sannolikheten är väldigt hög att de kommer lyssna på dig och försöka se det från ditt perspektiv.

Om du aldrig har testat det här innan så kommer du skratta åt hur effektivt det är.

 

powerpoint misstag

Så Hanterar Du Konflikter på Arbetsplatsen - Tips 2

Det finns en myt att du ska säga “jag förstår” efter någon har lagt fram sitt perspektiv i konflikten. Men om du tänker efter, när du är i en konflikt med någon och de säger “jag förstår”.

Brukar de ge en varm känsla?…

Eller brukar det följas upp med ett “men…”

och sen visar dom att dom inte alls förstår eller håller med dig?

Så vi ska inte säga vi förstår, vi ska VISA att vi förstår dem och där kommer

“Det låter som att-metoden” in.

När personen du pratar med lagt fram sina tankar och argument så sammanfattar du det dem sa med formuleringen

“Det låter som att… du tycker att jag var orättvis när jag…”

Och här är det viktigt att du inte fultolkar eller vrider orden så det blir till din fördel utan hela syftet är att dom ska svara “ja exakt” på din formulering. För då kommer de genuint känna sig förstådda och hörda.

Nu… När de känner sig, hörda, respekterade och förstådda kommer du märka att:

  1. Förmodligen är konflikten i princip redan löst för ofta är det bara det här som saknas.
    De vill känna sig bekräftade.
  2. Om det inte är helt klart än så är de motagliga för att ha en rationell diskussion som försöker hitta lösningar istället för syndabockar.

 

Så Hanterar Du Konflikter på Arbetsplatsen - Tips 3

För att minimera antalet konflikter och för att lösa konflikter snabbare och bättre så kommer här en viktig insikt kring frågor:

Vissa formuleringar är betydligt bättre att använda i konflikter än andra.

Framförallt ska du undvika:

Varför & När

För de upplevs lätt som anklagande.

Helst ska du använda:

Vad & Hur

För dom upplevs öppna och neutrala.

Jag kallar dessa för friktionsfria frågor och du skulle bli förvånad över hur många diskussioner, förhandlingar och konflikter som skulle lösa sig snabbare om alla bara bytte ut sina varför och när till vad och hur….

Varför gjorde du så —> Vad var anledningen att du gjorde så?

När har du tänkt göra X? —> Hur ser planen ut för X?

Så där har du det.

3 praktiska tips för att hanterar konflikter på arbetsplatsen:

  1. Den terapeutiska approachen
  2. Det låter som att… metoden
  3. Friktionsfria frågor

Om du är i en konflikt där det har gått längre och involverar personangrepp och härskartekniker så delar jag med mig av tips på hur du kan hantera det här.

Retoriktipset

Din Handbok i Konflikthantering

13 Tips i Konflikthantering 

Företagsutbildning

Härskartekniker och Konflikter

quote

Pontus levererar alltid enkla och smarta strategier och tips som förbättrar ens presentationer DIREKT. Jag rekommenderar honom starkt!

– Frederika Georgii, SEO-Specialist, H&M

Dela artikel

Liknande artiklar & nyheter

Pontus F. Christoffersen
Presentationsteknik
1 februari, 2024

Varför affärsretorik?

Varför affärsretorik? Det finns 5 anledningar till att många idag väljer att kompetensutveckla sin personal inom just affärsretorik. Det grundar sig främst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsä...
Pontus F. Christoffersen
Presentationsteknik
31 januari, 2024

Varför toppkonsultbolag överger traditionella metoder

Varför toppkonsultbolag överger traditionella metoder: “Teknisk expertis räcker inte längre”   Marknadsläget Vi är i just nu i en spännande era av globalisering och digitalisering som erbjuder enorma möjligheter för k...
powerpoint presentation
Presentationsteknik
2 januari, 2024

4 Effektfulla taktiker när du presenterar med PowerPoint

4 Effektfulla taktiker när du presenterar med PowerPoint   I den här artikeln avslöjas strategierna som tar dina powerpoint-slides från mediokra till världsklass. Upptäck fyra enkla, men effektiva taktiker som fångar di...