13 Tips i att Hantera
Konflikter på Arbetsplatsen
Din Handbok
Vad är egentligen en konflikt?
Vad kännetecknar en härskarteknik?
Vad är det viktigt att tänka på när du ska hantera konflikter på arbetsplatsen?
I den här artikeln hittar du beprövade strategier och värdefulla insikter i konflikthantering som kommer hjälpa dig som chef och ledare att skapa ett bättre och mer produktivt arbetsklimat.
📚 Du lär dig:
1. Hur konflikträdsla är dyrt för företag
2. Hur du får bort passiv aggressivitet från företagskulturen
3. Retoriska strategier i konflikthantering
4. Hur du hanterar härskartekniker på arbetsplatsen
⬇️ ⬇️ ⬇️
Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, H&M och PwC i förtroendebaserad påverkan, konflikthantering & retoriskt ledarskap. Läs mer
Vad är en konflikt?
Det verkar kanske fördummande att börja med en så banal fråga, men sanningen är att det finns viktiga insikter att ta med sig från svaret.
😬 Sanningen är att vi i Sveriges är väldigt konflikträdda
(du kan läsa mer om hur utbrett och problematiskt det är här).
Det här har lett till att vi ofta har en skev bild av vad en konflikt är. Egentligen är en konflikt bara att det finns meningsskiljaktigheter, det kan vara så banala saker som att du vill se en thriller och din partner vill se en rom-com. Skillnaden är att när det blir känslomässigt intensiva konflikter så får vi tunnelseende och ser dem inte för vad de är.
Konflikträdsla leder till psykisk ohälsa och försämrad lönsamhet
Om vi kollar rent rationellt på en konflikt så är det en meningsskiljaktighet. Genom att ta konflikten, att ta diskussionen så kommer vi fram till en lösning.
Alltså är lösningen till konflikten att ta konflikten och det är ofta inga problem när det handlar om vilken film vi ska kolla på en onsdagkväll men det blir mer problematiskt när det är känsligare frågor och på arbetsplatsen.
Det här leder till att vi inte tar de jobbiga diskussionerna. Men när du inte tar konflikter behåller du dem och precis som dammråttor blir större om du inte gör något åt dem så växer konflikterna du inte löser. De äter upp dig inifrån och skapar ofta en passiv aggressivitet på arbetsplatser.
💡 Vad hade hänt om du sett på konflikter som möjligheter? Möjligheter att hitta nya perspektiv, nya lösningar och nya sätt att samarbeta. När vi har ett arbetsklimat där vi hela tiden tar och löser konflikter maximerar vi arbetsglädjen och produktiviteten.
Malin Lohela Karlsson forskar på detta och har i sina studier konstaterat: “Ett genomsnittligt produktionsbortfall för en person som upplever arbetsmiljöproblem på jobbet ligger på 30 – 40 % per arbetad timme. I snitt blir det mellan 12 till 16 timmars bortfall i veckan, per person.
En individ som upplever arbetsmiljöproblem skattar att det påverkar den egna arbetsprestationen mer än vad hälsoproblem gör. Ännu mer negativ effekt på prestationen har en kombination av arbetsmiljö- och hälsoproblem.” Läs mer här
Konflikter på arbetsplatsen
Arbetslivspanelen Manpower Work Life har konstaterat att 53% upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden och de chefer som är orsaken till flest konflikter beskrivs framför allt som ”konflikträdda”. Enligt undersökningen säger var femte arbetsgivare (21%) ingenting alls när det uppstår en konflikt.
Är du en av dem?
Då måste du se till att skaffa kunskap och verktyg i konflikthantering.
“Det sitter i väggarna”
Det här är en klassiker, så låt oss bryta ner hur något hamnar “i väggarna”.
1️⃣ Det uppstår en konflikt, men de involverade är konflikträdda och löser inte konflikten (vilket vi nu vet gör att den växer).
2️⃣ Det här leder till en passiv aggresivitet där vi istället för att lösa konflikten skapar en gro grund för fler konflikter som vi inte heller löser.
3️⃣ Helt plötsligt så har vi ett arbetsklimat där alla går runt och är passivt aggressiva, irriterade och ohjälpsamma.
När någon säger att “det sitter i väggarna” är det en tydlig indikation att det är en arbetsplats fylld med konflikträdsla och chefer som inte vågar hantera problemen.
4 Tips för att hantera konflikter
på arbetsplatsen
Konflikter tips 1
Ha en terapeutisk approach
Lek med tanken att du hamnar i en diskussion med en kollega. Låt oss säga att det handlar om vi ska börja införa en gräns för hur många frukter varje medarbetare får äta från fikarummet. Du tycker det är självklart, för jag äter sju frukter om dagen och du äter en eller två. Men jag är glad i frukt och upplever att jag jobbar bättre när jag äter.
Vad som generellt bruka hända nu är att när vi tar den här diskussionen så kommer ett par psykologiska mekanismer komma och störa. Så när du berättar att du upplever att jag äter lite mycket frukt vilket leder till att andra kollegor inte får några alls så slutar jag ganska snabbt lyssna på vad du säger och lyssnar istället på rösten i mitt huvud som letar efter motargument jag kan använda när du slutar prata. Så när du lagt fram dina argument kastar jag ur mig 5 argument som visar att jag har rätt och du har fel.
Vad gör du då?
Förmodligen samma sak, du lyssnar inte på vad jag säger utan bygger 5 nya argument till varför du har rätt och jag har fel. Det här leder till att när vi går därifrån har du inte hört vad jag har sagt, jag har inte hört vad du har sagt. Men båda har 5 nya argument till varför vi själva hade rätt från början.
Det här fenomenet kallar jag för egobubblan. Vi lyssnar på vårt ego istället för den andra personen. Så vad vi behöver göra är att hantera egobubblan, både vår egen och motpartens. För att få den andra personen att sänka garden behöver du använda den terapeutiska approachen.
Därför kallar aldrig din terapeut dig dum i huvudet
En terapeut skulle aldrig säga att du har fel, ifrågasätta dig eller dina åsikter. En terapeut skulle aldrig säga “din sjuka jävel” oavsett vad du sa. Utan dom skulle säga något i still med: ”Vart tror du att den tanken kom ifrån?” eller hur?
Terapeuter är oerhört skickliga konflikthanterare, även om konflikten är inuti en annan person istället för mellan två personer.
Den terapeutiska metoden handlar om att oavsett vad den andra personen säger, oavsett hur verklighetsfrånvänt det är, hugg inte på det dem säger, säg inte att de har fel eller att det inte stämmer. Istället ska du ställa en fråga i stil med: “Förlåt bara så jag förstår, vad baserar du det på?”
🤐 För när du inte avbryter dem eller berättar för dem hur deras upplevelse är fel, så sänker de garden. Det kan låta löjligt förenklat, men jag lovar att du kommer bli förvånad över hur effektivt det här är.
Konflikter tips 2
Förstå före du förklarar
Nästan alla konflikter beror på att vi har olika perspektiv på ämnet som diskuterar. Den missuppfattningen resulterar ofta i en konflikt som inte behöver existera.
Här är ett exempel för att förklara vad jag menar:
Om jag tar två personer och ber dem att blunda, jag sätter då på dem båda ett par glasögon, en av dem får ett par med blått glas och den andra får ett par med rött glas. Sen ber jag dem att öppna ögonen, framför dem har jag lagt ett vitt papper och så frågar jag dem: Vilken färg är pappret?
👨🏫 Personen med blått glas kommer säga: Blått.
👩🏫 Personen med rött glas kommer tänka att den andra personen är dum i huvudet, för pappret är rött.
Haha förlåt det är ett banalt exempel men jag gillar det. Det är lätt att vi har “olika färg i våra glas” och det resulterar i konflikter, men om vi istället för att direkt börja bråka om färgen på pappret försöker ta reda på om vi har samma glasögon på oss så skulle majoriteten av våra konflikter lösas mycket snabbare.
Om du gör det till din ambition att alltid använda den terapeutiska approachen och förstå den andra personen innan du förklarar ditt perspektiv så lovar jag att du snabbt kommer bli en av de skickligaste konflikthanterarna på din arbetsplats.
Konflikter tips 3
Säg aldrig “jag förstår” eller “jag hör dig”
Det finns en myt om att du ska säga “jag förstår” efter att ha lyssnat på motpartens perspektiv.
🤔 Men låt oss göra en reality-check.
Föreställ dig att du är i en konflikt och du lägger fram ditt resonemang och den andra personen säger “jag förstår…” Brukar du känna dig bekräftad? Är det en positiv känsla du får?
Jag gissar att du svarar nej på frågorna och det är för att “jag förstår…” nästan alltid följs upp med ett “men…” och sen visar dem att de totalt ignorerat det du precis sa.
💡 Så säg inte att du förstår, VISA att du förstår.
Konflikter tips 4
Det låter som att-metoden
Den här tekniken är svaret på frågan: Hur visar jag förståelse?
Och den är en game-changer.
✅ Såhär använder du den:
När personen du pratar med lagt fram sina tankar och argument så sammanfattar du det dem sa med formuleringen:
“Det låter som att… du tycker att jag var orättvis när jag…”
Fultolka inte det dem sa. Förvräng inte deras resonemang.
Hela syftet är att du vill att de ska svara “ja precis” på din formulering. För då kommer de genuint känna sig förstådda och att du hört dem.
Det här kommer resultera i att:
1️⃣ Förmodligen är konflikten i princip redan löst för ofta är det bara det här som saknas, att de vill känna sig bekräftade.
2️⃣ Om det inte är helt klart än så är de nu mottagliga för att ha en rationell diskussion som försöker hitta lösningar istället för syndabockar.
Du kan förresten poppa över till min YouTube Kanal och kolla videon där jag pratar om dessa strategierna:
Hantera Konflikter på Arbetsplatsen: 3 Praktiska Tips
Men hen använder härskartekniker!
Vi kommit en bra bit på vägen.
Men låt oss vara ärliga, det finns situationer där konflikter har övergått till personangrepp och härskartekniker. Vilket är ett annat monster att besegra.
Så resten av artikeln kommer fokusera på härskartekniker och hur du blir skicklig på att hantera dem.
Vad är en härskarteknik?
För att vara rent krass så har ordet härskarteknik blivit utspätt och överanvänt de senaste åren. Det har blivit näst intill en klyscha som vi slänger oss med direkt när en annan person gör oss irriterade eller obekväma.
"Härskartekniker är en social manipulation, en metod för att förminska eller styra en person för att stärka sin egen position i en grupp."
Arbetsplatsens vanligaste härskartekniker
Det har skapats olika "listor" på härskartekniker
📝 Orginallistan gjordes av Berit Ås som listade:
-
🫥 Osynliggörande
Vilket betyder att man på olika sätt ignorerar någon. Du lyssnar inte på dem när det är dem som pratar på ett möte, istället börjar du hålla på med papper eller tar upp mobilen.
-
🤭 Förlöjligande
När du skämtar på någons bekostnad. De försöker säga något viktigt och du härmar eller skämtar om deras dialekt.
-
😶🌫️ Undanhållande av information
Att utesluta någon från informella möten där ni diskuterar och tar beslut eller att inte ge dem all information inför ett viktigt möte.
-
❌❌ Dubbel bestraffning
Betyder att du får skit oavsett vad du gör.
Tar du föräldraledigt för att vara med barnen så prioriterar du inte jobbet tillräckligt. Om du inte tar föräldraledigt är du en dålig förälder.
Om du är noggrann “blir inget gjort”. Om du snabbar på så är du “slarvig”.
-
😳 Trigga skuld eller skam
Att få någon att känna att sig fel eller att de har gjort fel.
- Du fick inte information om när mötet var, men får höra “att du borde tagit reda på det själv.”
- Du blir avbruten konstant under mötet, när du försöker få en syl i vädret under en tystnad blir du anklagad för att avbryta.
Andra listor har bland annat gjorts av Elaine Eksvärd.
Hantera Konflikter & Härskartekniker
på Arbetsplatsen
Hugg inte på kommentaren
Ge tillbaka den
Först och främst:
För att hantera härskartekniker skickligt så är den viktigaste nyckeln att inte "hugga på kommentaren", utan istället ge tillbaka den.
Så istället för att gå till motattack ska du ge personen möjligheten att förklara vad de ville uppnå med det dem sa.
Låt mig förklara hur det går till och varför det här är smart.
Plumpa kommentarer och härskartekniker placerar dig i en svår social situation där det sociala ansvaret hamnar på dig - alltså behöver du hantera situationen. Det är det här som ofta leder till att vi blir "blanka".
Men när du ger tillbaka deras kommentar så lägger du tillbaka det sociala ansvaret på dem och så får de äga och hantera den obekväma situationen som de precis skapade.
Därför är frågor din bästa när när du har att göra med härskartekniker.
Exempel
🤬 "Men lilla vännen, det här är ingen lekstuga…"
- ✅ "Förlåt, när du kallar mig lilla vännen, vad menar du med det?"
🤬 Jag tror det här är lite för komplicerat för dig…
- ✅ "Hur menar du “för komplicerat för mig?"
🤬 Du får inte vara så känslig…
- ✅ "Vad ville du få ut av att kalla mig känslig?"
5 svar på tal till olika härskartekniker
🤬 "Du som är så duktig på X, kan inte du fixa detta åt mig?"
- ✅ "Tack vad glad jag blir. Jag är helt fullbokad idag/denna veckan så jag kan tyvärr inte hjälpa dig."
🤬 "Men lilla vännen/gubben/gumman..."
- ✅ "Förlåt, vad ville du få ut av att kalla mig lilla vännen?."
🤬 "Du får inte vara så känslig..."
- ✅ "Det här handlar inte om huruvida jag är känslig det här handlar om ..."
🤬 "Jag har jobbat i denna branschen mycket längre än du..."
- ✅ "Jo jag vet, men vad har det med det här att göra?"
🤬 "Hur gammal är du egentligen?"
(Eller liknande kommentar om att du är ung)
- ✅ "Vad ville du få ut av att säga så?"
Sammanfattning
Så för att sammanfatta finns det vetenskapligt beprövade strategier för att skickligt hantera konflikter och härskartekniker. Om du använder insikterna och verktygen från den här artikeln kommer du snabbt bli en skicklig konflikthanterare.
Hantera konflikter
1. Ha en terapeutiskt approach
2. Förstå före du förklarar
3. Säg aldrig "Jag förstår" eller "Jag hör dig"
4. Det låter som att-metoden
Arbetsplatsens vanligaste härskartekniker
1. Osynliggörande
2. Förlöjligande
3. Undanhållande av information
4. Dubbel bestraffning
5. Trigga skuld och skam
Hantera härskartekniker
1. Allt som gör dig obekväm är inte härskartekniker
(Härskartekniker är en social manipulation)
2. De 5 härskartekniker som är vanliga på arbetsplatser är:
- Osynliggörande
- Förlöjligande
- Undanhållande av information
- Dubbel bestraffning
- Trigga skuld eller skam
3. Hugg inte på kommentaren, ge tillbaka den
4. 5 svar på tal till olika härskartekniker
Pontus levererar alltid enkla och smarta strategier och tips som förbättrar ens presentationer DIREKT. Jag rekommenderar honom starkt!
– Frederika Georgii, SEO-Specialist, H&M