Härskartekniker och konflikter
Börja er väg mot att lösa konflikter konstruktivt här
Förlöjliganden, objektifieringar och projiceringar är bara några av de härskartekniker som är vanliga på våra arbetsplatser.
I den här igenkännande utbildningen lär ni er ta konflikter konstruktivt och att identifiera och hantera härskartekniker retoriskt smart vilket kan öka er produktivitet med 40%.
Härskartekniker och Konflikter går att boka som:
Föreläsning eller företagsprogram
”En mycket uppskattad föreläsning om att bemöta härskartekniker. Pontus tillhandahöll konkreta verktyg för hur man bäst tacklar de knepiga situationerna snyggt. Föreläsningen väckte intresse och nya tankar om både ens eget och andras beteenden. Vi rekommenderar självklart Pontus som föreläsare!"
- Karin Mendel, Head of HR, Mannheimer Swartling
Om härskartekniker & konflikter
Hantera konflikter & härskartekniker
Det genomsnittliga produktionsbortfallet för en medarbetare som upplever arbetsmiljöproblem är så mycket som 30-40 procent. Det innebär alltså mellan 12 och 16 timmars bortfall i veckan, för varje medarbetare.
Och jag vågar lova att upplevelsen av att ha en fullständig trygghet inför att ta konflikter och svåra samtal är en av de skönaste känslorna du kan ha.
Det är svårt att hitta något som kan jämföra sig med lugnet av att veta att oavsett vad en person häver ur sig, oavsett hur de uttrycker sig eller beter sig så vet du hur du ska hantera situationen snyggt. Men innan vi kan nå dit så finns det en del hinder vi behöver ta oss förbi.
Vi behöver inte bara lära oss att varken bli blank eller sänka oss till samma låga nivå själva, vi behöver inte bara lära oss vad vi ska säga och hur vi ska säga det. Vi behöver också få kontroll över vår konflikträdsla och vår motvillighet till att ta konflikten överhuvudtaget - vilket kan vara det mest utmanande av allt.
Men det behöver inte vara så svårt som många tror att bygga en arbetsplats med självsäkra medarbetare som vet vad de ska säga i konflikter. Tvärtom så finns det beprövade strategierna som kan generera tydliga resultat snabbt utan att uppleva alla de obekväma känslor som många andra behöver ta sig igenom.
1. Varför ska ni boka den här utbildningen?
- Förbättrar ert samtals- och arbetsklimat
- Enkla sätt att ta konflikter och bemöta härskartekniker
- 100% full återbetalningsgaranti
Under passet kommer ni få konkreta tips på hur ni hanterar svåra konversationer och ni kommer få träna på att motverka härskartekniker. Även de som är konflikträdda kommer känna sig stärkta och veta hur de ska ta diskussionen nästa gång.
Läs merLäs mindre
2. Hur går det till?
- Anonym arbetsplatsanalys:
Identifiera härskarteknikerna hos er - Workshop med igenkännande exempel & konkreta tips
- Praktisk träning
Utifrån de härskartekniker som är dominanta hos er enligt arbetsplatsanalysen formas upplägget för att fokusera på hur ni hanterar och får bort dem.
Läs merLäs mindre
3. Vad lär ni er?
- Identifiera & bemöta härskarteknikerna retoriskt smart
- Konflikthantering: 3 nycklar för framgång
- Så ger du feedback som förändrar
- Verktyg för att bryta härskartekniker
- Psykologiska fällor: Därför kan feedback trigga
- Feedbackmodellen: 3 steg för framgångsrik feedback
- Så hanterar du besvärliga typer
- Träna på att hantera "obekväma situationer"
- Så säger du ifrån trevligt
- Friktionsfria motfrågor
*Innehållet går att skräddarsy efter era specifika behov.
Upplägget designas utifrån era behov och önskemål, svaren från arbetsplatsanalysen och min utvärdering av era behov.
Läs merLäs mindre
Se Pontus prata om att bemöta härskartekniker & konflikter
Tidslinje utbildningsdesign
3 veckor före första utbildningsdagen
- Kompetens- & situationsanalys
Anonym enkätstudie som kartlägger och kvantifierar deltagarnas utmaningar, behov och önskemål samt arbetsplatsens vanliga konflikter och härskartekniker. Detta ligger sedan till grund för designen av utbildningsinsatsen. - Anpassad inlärningsresa konstrueras
Utifrån resultaten av situationsanalysen byggs nu en organisationsanpassad inlärningsresa och utbildningsdesign som sträcker sig från 2 veckor före första utbildningsdagen fram till 3-6 veckor efter sista utbildningsdagen.
2 veckor före första utbildningsdagen
- Tillgång till virtuell plattform
Med smart utformning där ni inte behöver inlogg utan enbart "magiska" länkar får ni nu tillgång till er inlärningsresa med schemalagt utbildningsmaterial, videor, reflekterande frågor och övningar. När det finns en ny tillgänglig mikroträning får varje person ett mail som tar dem direkt in i plattformen.
Utbildningsdagarna
Under utbildningsdagarna vill vi få med mycket praktiskt träning. Kunskap ska bli färdighet och därför fokuserar vi på:
- Praktiska övningar där strategierna används
- Självreflektion
- Gruppdiskussioner och samtalsövningar
Mellan utbildningsdagarna (om flera)
Precis som inför får ni nu tillgång till nytt utbildningsmaterial och nya övningar i den virtuella plattformen. En del av materialet fokuserar på att repetera och reflektera över det vi gjorde på förra utbildningsdagen och en del av materialet fokuserar på att förbereda deltagarna inför nästa utbildningsdag.
Efter sista utbildningsdagen
Under 3-6 veckor efter sista utbildningsdagen fortsätter deltagarna få reflekterande övningar och coachande frågor vars fokus är att hjälpa dem att börja använda de nya färdigheterna i sin vardag. Att praktiskt börja använda sina nya färdigheter står för 70% av lärandet och missas nästan alltid vid utbildningsinsatser.
Den här delen av inlärningsresan är designad för att se till att deltagarna får all den hjälp de behöver för att generera märkbara förbättringar.
3-6 veckor efter sista utbildningsdagen
- Efterenkät som genererar mätbara resultat
Anonym enkätstudie som kartlägger och kvantifierar deltagarnas och arbetsplatsens utveckling. Tillsammans med den inledande enkäten får vi fram resultatet av utbildningsinsatsen.
Mer om Härskartekniker och innehållsförslag
Mer om hantera härskartekniker
Att lära sig hantera konflikter, härskartekniker och otrevliga människor stärker både ens självförtroende och arbetsplatsens samtalsklimat.
Det här är en hands-on utbildning där ni lär er att identifiera och hantera besvärliga typer och kommentarer. Ni kommer få ett förstärk retoriskt självförsvar och tydliga strategier för att ta konflikter när ni känner er förbisedda, förminskade eller uteslutna.
Tricket är att inte hugga tillbaka utan svara an retoriskt smart och i den här utbildningen kommer ni lära er både de psykologiska mekanismerna som spelar in och de retoriska lösningarna för att hantera härskartekniker smart.
Med igenkännande exempel kommer ni på ett underhållande sätt lära er exakt vad ni ska säga och hur ni ska säga det för att hantera konflikter på den mildare nivån, hela vägen upp till personangrepp och härskartekniker.
Resultatet av utbildningen är att ni har med er tydliga verktyg för vad ni ska säga och hur ni ska hantera situationen nästa gång en härskarteknik uppstår, oavsett om det är du som blir utsatt eller du ser någon annan som drabbas.
Innehåll att välja mellan
- Identifiera & hantera härskarteknikerna retoriskt smart
- Konflikthantering: 3 nycklar för framgång
- Verktyg för att bryta härskartekniker
- Psykologiska fällor: Därför kan feedback trigga
- Feedbackmodellen: 3 steg för framgångsrik feedback
- Så hanterar du besvärliga typer
- Träna på att hantera "obekväma situationer"
- Vanliga misstag och hur ni undviker dem
- Så säger du ifrån trevligt
- Friktionsfria motfrågor
* Innehållet går att skräddarsy efter era specifika behov