2023-02-26
Nyckeln till att bygga förtroende i presentationer
Förtroende i presentationer ökar möjligheten att få in en affär 6X
Visste du att vi är 6 gånger mer benägna att göra en affär med någon vi har förtroende för?
Det är till och med så att om en person som vi inte har förtroende för lägger fram ett förslag eller berättar något för oss så kommer vi neurologiskt och undermedvetet leta efter fel i det dem säger. Och vad som är fascinerande är att det har skett en förflyttning i vad som bygger förtroende de senaste 10 åren. I den här artikeln kommer du få lära dig vad den förflyttningen är och hur du kan bygga förtroende enkelt och effektivt.
Utan förtroende i presentationer faller du offer för: Reaktiv devalvering
Reaktiv devalvering beskriver vår tendens att förminska och hitta fel i förslag, idéer och tankar från en annan person, framförallt om jag inte gillar eller litar på personen.
Lek med tanken att du ska in i ett affärsmöte med en person och när du berättar detta för din kollega så säger hon: “Akta dig för honom, har är riktigt hal.”
→ Du går in i mötet och han lägger fram förslag som han går back på och som låter helt otroligt.
Kommer du gå med på dealen?
Förmodligen inte. För du kommer se förslaget ur linsen av reaktiv devalvering. Men hade en person du känner och litar på sagt samma sak så hade du gått med på det direkt.
Ladda ner E-Boken:
5 Retoriska Strategier för att bli
Arbetsplatsens Bästa Presentatör
Din image är en viktig del av möten och presentationer
Så kommunikation handlar inte bara om vad du säger, eller om hur du säger det. Utan vem du är i den andra personens ögon. Gillar dom dig så letar dom efter saker du gör rätt. Om dom inte gillar dig så letar dom efter saker som du gör fel.
Hur du bygger förtroende idag
Förtroende har tidigare förknippats med din titel, din erfarenhet och din kompetens. Nuförtiden förknippas det mer och mer med ”att vara äkta”.
Jag tycker det är en fin paradox. Skryter du tappar du förmodligen andras förtroende och likability. Är du ödmjuk och berättar om dina misstag upplevs du äkta och vårt förtroende för dig och din likability växer.
Så idag handlar det inte lika mycket om att berätta om företagets historik och hur många anställda ni är. Vilket typ alla berättar om i inledningen av sina presentationer. Utan det handlar om att våga vara personlig och inte gömma dig bakom företagets tidigare prestationer.
Autenticitet är nyckeln för att bygga förtroende i presentationer idag.
Influencers är stora för att vi får se vad som händer “bakom kulisserna” i deras liv, vilket ger en känsla av att vi faktiskt känner personen. Politiker är mer personliga och är med i olika folkkära program för att vi ska få se en annan sida än bara politikern.
Så rent konkret: kom ihåg att istället för att låtsas som att allting är gräs och gröna skogar så uppskattar vi när en person är ärlig med oss. Försök inte vrida sanningen för att den ska låta så bra som möjligt för vi kan nästan alltid läsa ut att det är precis det du gör och då tappar vi förtroende för dig. Om du inte kan berätta saker som inte är till din fördel, hur ska jag veta när du säger sanningen och när du bara försöker dölja något som skulle kunna drabba dig negativt?
En studie om förtroende
För att avrunda så gjorde New York Times och CBS en studie om förtroende i affärssammanhang. Där svarade 63% att om du inte känner den andra personen så måste du vara försiktig. 37% svarade att om du inte känner personen så kommer dom försöka lura dig om dom får chansen. Men om det istället var en person de kände och litade på så svarade 85% att de trodde att den personen skulle vara rättvis mot dem.
Så om du vill bygga förtroende och se till att det du säger landar bra hos personen du pratar med så är autenticitet din väg dit.
Ultimat Guide
Företagsutbildning