19 Tips i Presentationsteknik 
Din Fullständiga Guide till Effektfulla Presentationer

 

I den här guiden hittar du 19 vetenskapligt beprövade strategier i presentationsteknik som höjer dina presentationer till nästa nivå.

Du lär dig branschhemligheter i hur du fångar publikens intresse och engagemang, hur du ökar ditt självförtroende och får kontroll på din nervositet, så att du kan leverera effektfulla presentationer varje gång. 

 

I den här guiden kommer du lära dig:
1. Hur du förbereder och genomför en riktigt bra presentation
2. Hur du tar kontroll över och hanterar din nervositet
3. Konkreta strategier kring digitala presentationsteknik
4. Best practices kring hjälpmedel som PowerPoint

⬇️ ⬇️ ⬇️

Pontus F. Christoffersen

 

Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, H&M och PwC i förtroendebaserad påverkan, modern retorik & retoriskt ledarskap. Läs mer

 

Vad är presentationsteknik?
Och hur håller du en bra presentation?

Presentationsteknik handlar om att hitta rätt retoriska och tekniska verktyg för att på bästa sätt få fram ditt budskap och få det att landa såsom du vill hos dem du pratar med.


Skickliga presentatörer
är experter på att hitta den perfekta kombinationen av innehåll (vad de säger) och stil (hur de säger det) vilket resulterar i att andra lyssnar och tar till sig av det dem säger. 

Presentationsteknik tips

19 Tips i Presentationsteknik

1. Bestäm budskapet (Gör en retorisk analys)

En Retorisk Analys involverar 2 steg:
- Presentationens syfte
- Riskmodellering

 

1️⃣ Presentationens syfte

Att identifiera presentationens syfte ska alltid vara ditt första steg i dina förberedelser. Om du hoppar det här steget kommer du med största sannolikhet ha en presentation utan det som kallas för en ”röd tråd”.

Presentationen kommer vara spretig, för du har inget tydligt mål i bakhuvudet medan du bygger presentationen.

 

Men om du börjar i slutet alltså med presentationens syftet så är det mycket enklare att forma presentationen med en tydlig struktur som hela tiden tar publiken närmre dit mål.

 

Syftet ska alltid formuleras som ett svar på frågan:
Vad vill jag att publiken ska tänka / känna / göra efter presentationen?

 

Ps. Formulera syftet så det är helt inom din kontroll. Om du skriver:

”Syftet är att de ska köpa min tjänst”

Så lämnar du över kontrollen till personen du pratar med.
Men om du istället formulerar syftet såhär:

"Syftet är att jag ska presentera all information och exempel som får mottagarna att se mig som en premiumleverantör som kan lösa deras problem och hjälpa dem att nå deras mål”

 

Så är kontrollen 100% i dina händer (och i min erfarenhet så leder det här nästan alltid till fler affärer).

 


 

2️⃣ Riskmodellering

Riskmodellering handlar om att identifiera eventuella negativa tankar och fördomar om dig, företaget du representerar eller ämnet som du ska prata om.

 

Jag kommer t.ex. ihåg när jag var nyexaminerad från universitetet och började hålla utbildningar i presentationsteknik som 23 år gammal. Majoriteten av människorna jag utbildade var dubbla min dåvarande ålder och jag kunde riktigt se i deras ögon en blick som sa ”vad ska den här lilla pojken kunna lära mig…”

 

Jag visste att det var något många tänkte så jag lärde mig med hjälp av riskmodellering att hantera det problemet under de första minutrarna av min presentation och vände deras skepticism till nyfikenhet och intresse.

 


 

🫵 Du kan göra exakt samma sak genom att svara på 2 frågor:
1️⃣ Finns det någon negativ tanke eller fördom om:
dig / företaget du representerar / ämnet du ska prata om?
2️⃣ Vad behöver du säga eller göra för att motbevisa / hantera den negativa tanken som du har identifierat?

 

Vi kan ta mitt exempel om ålder för att förtydliga:

👎 Negativ tanke om mig: De ser mig som oerfaren/inkompetent
💡 Lösning: Lyft upp fördomen med ett exempel och motbevisa den.

 

🗣️ Jag brukade säga något i stil med det här:
”Jag höll en utbildning som den här för några veckor sen där jag kunde se i publikens blickar att de satt och tänkte ’vad ska den här grabben kunna lära mig?..”

 

🤭 *Publiken fnissade i igenkänning*

 

”…Min bakgrund ligger framförallt i en 3 årig universitetsexamen med fokus på retorik och kommunikativt ledarskap tillsammans med en 1 årig utbildning i beteendepsykologi och idag kommer jag dela med mig av vad forskningen har hittat som oerhört effektiva metoder för att få fram era budskap på sättet som ni vill.”

 

Efter det var det aldrig några problem att få deras förtroende och nyfikenhet. En intressant detalj jag vill att du kommer ihåg är att bara genom att nämna den ”rosa elefanten i rummet” har visat kunna reducera människors fokus på det med upp till 50%.

 

Så fundera över vilken strategi som passar bäst för att hantera den negativa tanken, är det att förklara missuppfattningen många har, eller är det att berätta en kort story eller ett specifikt exempel som motbevisar fördomen?

 


 

Presentationsteknik tips 2

2. Inled presentationen starkt och engagera direkt

Det här är min inledningsmetodik som jag kallar för Briljant början.

Den handlar om att få fram de tre sakerna som alltid behöver finnas på plats i inledningen av en presentation. Är dessa på plats så vet vi att folk kommer vilja fortsätta lyssna:

Framstå kompetent / Skapa likability / Väcka intresse

 

Men kom ihåg att du inte alltid början från noll.
Om du redan har en bra relation till deltagarna behöver du förmodligen inte fokusera på likability och kompetens.

 

Utan se det som "staplar" och ditt jobb är att se till att alla tre staplar är höga. Om du upplever att en av dem är låg, så är det här du ska fokusera i inledningen. Om du är okänd för mötesdeltagarna så ska du förmodligen fokusera på alla tre.

Presentationsteknik
🏆 Tips för att framstå kompetent:
  • Tryggt & självsäkert kroppsspråk, röst och förstärkande ordval.
  • Berätta en story som lyfter fram din erfarenhet/kompetens.
  • Använd tydliga exempel/liknelser som publiken förstår och relaterar till.

 

🫶 Tips för att framstå likable:
  • Var glad, välkomnande och engagerad i din presentation.
  • Bjud på dig själv, var autentisk, ha självdistans.
  • Använd enkla ord och gör din presentation lätt att förstå.

 

👂 Tips för att väcka intresse:
  • Svara på frågan: "Vad tjänar jag på att lyssna på dig?"
  • Undvik utfyllnadsljud och att vara monoton
  • Visa att du genuint tycker det du ska prata om är intressant.

 


 

presentationsteknik tips 3

3. Fokusera på det som är mest relevant (kill your darlings)

Innan vi går vidare så vill jag att du stannar här och tar till dig det här:
Ingen tycker om när någon pratar längre än de behöver.

 

Den här guiden inleds med att diskutera syftet och att börja i slutet för att ett av de vanligaste presentationsmisstagen är just att du har spretiga presentationer med för mycket information. Det är bättre att genomföra en presentation på 5 minuter än 15, även om du har fått 15 minuter på dig. 

 

Kolla kontinuerligt igenom innehållet och ställ dig själv frågan:
Tar den här delen publiken närmre syftet med presentationen?
Om någon del inte uppfyller kriteriet så borde den delen tas bort.

 


 

presentationsteknik tips 4

4. Visa ditt engagemang

Jag har tränat tusentals människor i presentationsteknik och jag ser dagligen hur vi ger allt vårt förberedelsefokus till vad vi ska säga. Men vad vi säger är bara en liten del av vår kommunikation. 

💭 Här är ett tanke experiment:
Lek med tanken att du och jag ses och du frågar mig
- "Hur mår du?"

och jag svarar:

- "Jag mår bra"

Men jag gråter samtidigt som jag säger det.
Kommer du lita på mina ord eller på mina tårar?

Förmedla ditt budskap både genom vad- och hur du säger det!
➡️ Om din publik ska bli intresserad: Visa dem att du är intresserad.
➡️ Om de ska se hur viktigt det du pratar om är: Visa hur viktigt det är.

 

❤️‍🔥 Känslor smittar och om inte du visar att det du pratar om är viktigt eller intressant så kommer ingen annan tycka det.

presentationsteknik engagemang

 

presentationsteknik tips 5

5. Använd rätt kroppsspråk

Det finns en vanlig missuppfattning kring kroppsspråk och presentationer.
Jag tänkte under lång tid att en del av mina förberedelser var att förbereda mitt kroppsspråk, hur jag ska röra mig, vilka gester jag ska använda när. För du vill ju inte stå där framför alla som en död fisk som inte vet vad du ska göra med dina händer eller vart du ska kolla... Eller hur? 🤭

presentationsteknik kroppsspråk

Men i vilken annan situation förbereder du ditt kroppsspråk?

Förmodligen aldrig. Men ändå när du pratar med en kollega vid kaffemaskinen eller är på en middag med vänner så gestikulerar ni allihopa. Ingen sitter som en död fisk trots att ni inte förberett hur ni ska röra kroppen.

 

Här är skillnaden:
När vi blir nervösa så blir vi överdrivet självmedvetna och istället för att fokusera på att förmedla vårt budskap så fokuserar vi på hur vi uppfattas av de andra i rummet.

Så till stor del så löser det här sig självt när du blir mindre nervös för att presentera. Lite längre ner i den här artikeln så finns en lista kring hur du kan minska din nervositet drastiskt. Du hittar både tipsen, du hittar länkar till artiklar och videor som hjälper dig övervinna nervositeten en gång för alla.

 

💡 Men här är ett par bra saker att tänka på:
  • Hitta en neutral position

Bestäm dig för hur du ska stå och vart du ska ha dina händer i ett "neutralläge". Så varje gång du får en tanke som säger "vart ska jag göra av mina händer?" så placerar du dem direkt i neutralläget.

Jag rekommenderar antingen att ha dem hängandes vid din sida eller om det känns obekvämt att lägga den ena handen i den andra och lyfta upp dem och hålla dem intill kroppen någonstans mellan magen och bröstet med handflatorna uppåt.

 

  • Undvik att stå bakom bordet där din dator står

Försök komma in i mitten av rummet, bort från ditt bord så det är du som är i centrum istället för din PowerPoint.

 

  • Det är okej att ha en av dina händer i byxfickan

Unpopular opinion i min bransch, men helt ärligt jag förstår inte vart den här idén kommer ifrån. Om du tänker tillbaka på alla presentationer du har lyssnat på så lovar jag dig att många av dem haft en hand i sin byxficka och jag har svårt att tro att när det hände så tänkte du: "Hah, han har ju handen i fickan. Det måste betyda att han är en superdålig presentatör och har ingen aning om vad han pratar om!!!"

 

Men jag skulle dock rekommendera att handen inte stannar där under hela presentationen. Det kan bli lite monotont och stelt. 

 


 

presentationsteknik tips 6

6. Strategisk röstanvändning

🗣️ Tonläget

En av de viktigaste strategierna för att bli en skicklig presentatör är att lära dig att använda din tonläge smart. Du kan säkert tänka tillbaka på en presentation du haft tidigare eller när du lyssnat på någon annan presentera och så hör du hur personen höjer tonen i slutet av sina meningar så det låter som om de ställer en fråga.

 

👮‍♂️ Istället ska du använda polismetoden.
Tänk dig att du blir stoppad av en polis när du kör på motorvägen och inser att du låg i 130 km/timmen. Polisen närmar sig och du sänker rutan.
Hur låter polisen när hen säger:

"Du, det där gick lite snabbt. Jag kommer behöva skriva en böter."

Höjer hen tonen så det låter som en fråga? Eller har hen en lugn och självsäker ton?

 

Svaret är självklart, eller hur? Det finns ingen tveksamhet i deras röst.

 

Så från och med nu vill jag att du ska tala som en polis som ger böter. För du kommer snabbt märka att du både vinner mer förtroende och väcker större intresse hos publiken.

 


 

😑 Träna bort dina utfyllnadsljud

En av de största intressedödarna vid presentationer är utfyllnadsljud. När du fyller varje tystnad med ett "eeeeeeeh". Det är en av de tydligaste signalerna att någon inte är förbered och inte är en duktig presentatör. 

Men det finns ett effektivt sätt att träna bort dem!

Be en vän eller kollega att lyssna på dig när du tränar på att hålla din presentation. Medan de lyssnar ska de lyssna efter utfyllandsljud och om de hör ett så ska de knäppa med sina fingrar. När de knäpper ska du direkt börja om meningen du precis sa och sen fortsätter du vidare i presentationen.

 

Om du gör det här med hela din presentation 2-3 gånger
så lovar jag att du kommer ta bort 70-80% av dina utfyllnadsljud.

 


 

presentationsteknik tips 7

7. Din autenticitet trumfar “att framstå proffsig”

New York Times och CBS gjorde en studie om förtroende i affärssammanhang.

63% svarade att om du inte känner den andra personen så måste du vara försiktig.
37% svarade att om du inte känner personen så kommer dom försöka lura dig om dom får chansen.

 

Men om det istället var en person de kände och litade på så svarade 85% att de trodde att den personen skulle vara rättvis mot dem.

 

Det låter kanske självklart, men den viktiga insikten här är att om du försöker framstå proffsig i den mån att du tappar bort din personlighet under presentationen så kommer de du prata med inte "lära känna dig" de kommer märka att du försöker vara något annat än vad du är.

 

Du kanske hört en vän hålla tal eller kollega presentera och lagt märke till att de prata annorlunda då från när ni brukar snacka över en lunch, då vet du vad jag pratar om.

 

Hur du bygger förtroende idag

Förtroende har tidigare förknippats med din titel, din erfarenhet och din kompetens. Nuförtiden förknippas det mer och mer med ”att vara äkta”.

Så det handlar inte om att berätta om er företagshistorik eller hur många anställda ni är utan det handlar om att våga vara dig själv och inte gömma dig bakom en "presentationspersona".

 


 

presentationsteknik tips 8

8. Presentationsteknik handlar om förberedelser

En invändning mot att förbereda sin presentation som irriterar mig är:

"Jag presenterar bättre när jag inte är förberedd."

För det är inte sant, det har aldrig varit sant och det kommer aldrig vara sant.

 

Du kan känna dig mindre nervös, för du har sänkt kraven på dig själv så lågt att även om du misslyckas kan du vila i att du kan säga både till andra och dig själv att "du var inte förberedd". 

 

🐭 Frågar du mig så är det en feg väg att ta, du lägger dig platt istället för att ta chansen och utmana dig själv.

 

Det kan också vara så att vissa personer presenterar väldigt bra trots att de inte var förbereder sig. Men om de hade förberett sig så kan jag lova att presentationen hade varit ännu bättre.

❎ Här är ett vanligt fel och en viktig regel:

Nästan alla lägger 90% av sin förberedelsetid på att bygga sin PowerPoint och 10% på att träningsköra presentationen.

Om du flippar siffrorna och lägger 90% av din tid på att hålla presentationen så kommer du bli en bättre presentatör över en natt, garanterat.

presentationsteknik powerpoint

 

presentationsteknik tips 9

9. Avslutande presentationsteknik - Avrunda som ett proffs

Två saker som direkt får dig att framstå som ett proffs när du avslutar din presentation är att:

1️⃣ Avsluta med en uppmaning

En uppmaning är ett nästa steg, vad vill du att publiken gör nu?

 

✅ Vill du att de tar ett specifikt beslut?
✅ Vill du att de tar en specifik action?

 

Eller så kanske du bara vill att de tar med sig de viktigaste delarna av din presentation. 

 

Avsluta med det du vill att de gör nu:

"Jag vill att ni utifrån det här underlaget kommer fram till vilket av alternativen ni vill att vi kör på."

 

"Efter den här arbetsdagen är slut vill jag att du tar en omväg hem, ge dig själv 5 minuter att bara andas in naturen och släpp arbetsdagens stress innan du kommer innanför dörren där hemma och så kommer du märka att du kommer bemöta din familj på ett mycket finare sätt."

 

"Så vad jag vill att ni tar med er från den här presentationen är X, Y och Z."

 


 
2️⃣ Avsluta självsäkert och tydligt

Se till att det är tydligt att din presentation är slut, meningarna jag gav som exempel här ovanför gör det. Vill du göra det ännu tydligare kan du lägga till ett "tack" på slutet.

 

Det viktiga är att det inte blir det obekväma:

"Okej, ja jag tror det var allt för mig."

 

Vi minns början och slutet mycket bättre än allt där mellan, så se till att avsluta självsäkert så kommer resultatet av dina presentationer bli bättre direkt.

 


 

Nevositet presentationer

Presentationsteknik
3 tips för att ta kontroll över din nervositet

 

10. Övervinn den rationella nervositeten

Rent evolutionsbiologiskt blir du nervös på grund av ett flockbeteende som är tusentals år gammalt där vi sökte bekräftelse av vår flock att vi var ett bra tillskott till gruppen. För annars skickade flocken ut dig ur gemenskapen och utan dem så dog du.

Det har gått i arv och resulterat i att när du presenterar idag så kickar en överlevnadsinstinkt i dig igång som gör att du börjar förminska dig själv och det du ska säga. Du använder ett ljust tonläge och förminskande ordval - för det är bättre att anses harmlös och få fortsätta vara en del av flocken än att utmana flocken och riskera att bli utslängd, för då dör du.

 

Idag beskriver vi den rädslan som att vi inte vill se dumma ut eller att vi inte vill misslyckas. Och här kommer nyckeln, det som nästan alla missuppfattar vilket leder till att vi inte ser den självklara lösningen på att få kontroll på nervositeten.

 

Nervositet kommer inte ifrån en erfarenhet, den kommer inte ifrån att dina klasskamrater skrattade åt dig när du höll en presentation i skolan. Nervositet kommer ifrån osäkerhet. Det är en negativ tankespiral av marddrömsscenarion:

  • Tänk så får jag en blackout?
  • Vad gör jag om någon en fråga jag inte kan svara på?
  • Tänk så ifrågasätter någon min kompetens eller relevansen av presentationen?

 

Det är därför jag kallar det här för den rationella delen av nervositet. Det finns en tydlig anledning till varför du är nervös och du kan hantera den. 

Du kan läsa en fullständig guide i den här övningen här:

📗 Ta Kontroll Över Din Nervositet i 3 Steg

 


 

nervositet presentationer tips2

11. Övervinn den emotionella nervositeten

Emotionell nervositet är den chocken / stresspåslaget som kommer inför och i inledningen av din presentation. 

Det finns 2 forskningsförankrade metoder för att övervinna det jag kallar för den emotionella nervositeten som jag starkt vill rekommendera dig (tillsammans har de visat kunna reducera nervositet med 73%).

1️⃣ Body Scan

Det finns en intressant och irriterande paradox kring nervositet.
De flesta använder samma strategier för att lugna sig när de blir nervösa:

❎ De försöker tänka på något annat
❎ De försöker intala sig själva att det kommer gå bra

 

Problemet är att dessa strategier förstärker nervositeten och om du istället gör motsatsen så reduceras den.

 

Låt mig förklara:
Nervositet är din kropps sätt att varna dig för vad den upplever kan vara en hotfull situation (kom ihåg den evolutionsbiologiska anledningen till nervositet). 

 

Om du ignorerar din kropps ”varningssignaler” så växer de jobbiga känslorna. Vilket är fullt rimligt om vi tänker efter. Din kropp försöker varna dig och du ignorerar signalerna, vad är det rimligt att kroppen gör nu? Den "höjer volymen". Så nu har du hög puls, svettas och har ett tryck över bröstet.

 

Om du istället fokuserar på signalerna så kommer de successivt dämpas eller rent av försvinna. 
För då känner kroppen att du lyssnat på dess signaler. 

 

Instruktioner: Body scan

1. Skanna igenom kroppen och hitta vart känslan sitter. (Magen?/Bröstet?)
2. Fokusera på känslan och låt det vara jobbigt.
3. Sätt ord på känslan: ”Jag har ett tryck över bröstet”.
4. När känslan flyttar sig, följ efter den. Upprepa I 60 sekunder.
5. Njut av en 50% reducering av de jobbiga känslorna.

 


 
2️⃣ Tacksamhet

På samma sätt som nervositet är en biokemisk reaktion så finns det ett biokemiskt botemedel. Du kan reducera din nervositeten med 23% genom en enkel metod.

 

De sista minuterna innan det är dags att presentera är avgörande för hur presentationen kommer gå. Vanligtvis äger nervositeten oss de minuterna och vi föreställer oss allting som kan gå fel och målar upp mardrömscenario efter mardrömsscenario och blir mer och mer nervösa.

 

Instruktioner: Tacksamhet

Fokuserar på ett par saker du är tacksam för:

 

💛 Dina barn
💙 Husdjur
💜 Vänner

 

Tänk tillbaka och lev in i minnen som hur första vårsolen känns mot kinderna eller hur det kändes när din partner sa jag älskar dig för första gången. Om du går in i känslan som minnen som dessa ger dig kan du förändra hormonbalansen i din kropp, du kan reducera nervositeten och få tillbaka kontroll.

nervositet presentationer tips 12

12. Ta kontroll över nervositeten en gång för alla

Hur blir du en självsäker presentatör?

Vad är egentligen självförtroende? Om vi skippar wikipedia-definitioner och överkomplicerade förklaringsmodeller så är självförtroende förtjänat självprat. När rösten i ditt huvud säger att det kommer gå bra och du tror på den.

 

Många förespråkar affirmationer

Att säga till dig själv:

“Jag är självsäker, jag är en bra presentatör.”

 

Men problemet med affirmationer är att om du inte tycker att du är en självsäker presentatör samtidigt som du repeterar orden för dig själv så ljuger du ju för dig själv och då tappar du förtroendet du har till dig själv, alltså självförtroende.

 

Självförtroendeloopen är en metodik som jag varmt rekommenderar.

Här finns en fullständig guide i hur du använder självförtroendeloopen:

📙 Bli en Självsäker Presentatör

 


 

Digitala presentationer tips

Presentationsteknik
3 tips för digitala presentationer

13. Kameran i ögonhöjd

Istället för att ha din laptop direkt på bordet och vinkla upp skärmen (så du visar vad som finns i din näsa) så rekommenderar jag att du istället ställer din dator på ett par böcker (eller vad som helst som finns tillgängligt) och får upp kameran i ögonhöjd.

 

Genom den här lilla förändringen undviker du det vi inom medieretoriken kallar för "grodperspektivet".

 

🐸 Grodperspektivet är när du filmar någon underifrån. Det ger en känsla av att personen är en översittare, en oskön person som du inte ska lita på. Med det sagt hoppas jag att du i framtiden inte sitter i dina digitala möten på det sättet.

 


 

14. Neutral bakgrund och lugn omgivning

Placera dig så att du har en vägg eller något liknande bakom dig så det inte är en massa saker som händer i bakgrunden som kan ta mötesdeltagarnas uppmärksamhet, hitta en strategiskt plats att ha dina möten på, jag rekommenderar att ha en helt neutral vägg bakom dig och se till att det är tyst runt omkring dig.

 


 

15. Zooma ut: Försök få kameran längre ifrån dig och kolla in i linsen

En sista rekommendation kring digitala möten är att flytta din dator / kamera ca en meter ifrån dig.

Då ser deltagarna mer av dig och dina gester, samtidigt så blir det nu en mindre ögonrörelse att förflytta ditt fokus från mötesdeltagarna till att kolla in i kameralinsen.

 

👀 När vi har ögonkontakt med andra människor produceras ett hormon som heter oxytocin, det är ett hormon som gör att vi får en "connection" med en annan människa. En väldigt spännande studie hittade att om "simulerar" ögonkontakt i ett digitalt möte, alltså att du kollar in i kameralinsen så att de andra mötesdeltagarna upplever att du kollar dem i ögonen så kan du producera oxytocin hos dem även digitalt. 

 

"Det låter skitjobbigt, jag vill ju kolla på mötesdeltagarna."

Tänk på det som vid ett fysiskt möte, då stirrar du inte de andra personen i ögonen under hela mötet, på samma sätt behöver du inte stirra in i linsen hela mötet, utan vila dina ögon där då och då.

 


 

powerpoint tips

4 tips kring presentationsteknik och 
tekniska hjälpmedel

 

Dessa tips gör sig nästan bäst i videoform så det blir tydligt så se till att klicka er vidare för att se beskrivande videor på hur du presenterar med PowerPoint.

 

16. Två Powerpoint misstag du gör när du presenterar
Presentationsteknik

Det finns två misstag som nästan alla gör när de presenterar med PowerPoint som du kan undvika för att framstå som mer kompetent, förtroendeingivande och inspirerande. Följ dessa 6 principer för att framstå som en riktigt skicklig PowerPoint-presentatör.

🎦 2 PowerPointmisstag du gör när du presenterar

 


 

powerpoint tips

17. Tre Tips som Direkt får din PowerPoint mer Effektfull
Presentationsteknik

PowerPoint är ett riktigt bra verktyg om du använder det på rätt sätt. Inte ens deras egna mallar är genomtänkta utan designade på ett sätt som ruckar kortidsminnet hos åhörarna, den tar energi istället för att ge energi och det splittrar åhörarnas fokus istället för att styra och kontrollera fokuset dit du vill.

 

🧠 Låt oss kolla på PowerPoint ur en psykologisk synvinkel och få en förståelse för de 3 vanligaste misstagen vi gör när vi bygger slides och se till att istället bygga PowerPoints som gör dina presentationer, tydligare, mer engagerande och som styr deltagarnas fokus dit du vill. 

🎦 3 Tips som Direkt får din PowerPoint mer Effektfull

 


 

powerpoint tips

18. Tvåstegsprincipen

Presentationsteknik

Vi alla har varit där. I mötesrummet där vi tvingats lyssna igenom PowerPoint efter PowerPoint med så mycket information och siffror att det är helt omöjligt att hänga med i resonemanget. Låt oss ändra på det här.

 

Du ska nu få två tekniker en enkel och en mer avancerad teknik för att presentera dina slides som gör att även de mest svårbegripliga diagrammet blir lätta att förstå, samtidigt som du framstår som ett proffs när du presenterar.

🎦 Framstå som ett Proffs när du Presenterar med PowerPoint

 


 

presentationsteknik powerpoint

19. Fortfarande osäker? Gå en kurs i Presentationsteknik

Du kan läsa mer om mig och mina utbildningar här på hemsidan.

Presentationsteknik Företagskurs

 


 

Sammanfattning

Så för att sammanfatta finns det 19 vetenskapligt beprövade strategier för att förbättra dina presentationer snabbt:

 

Presentationsteknik

1. Bestäm budskapet (gör en retorisk analys)
2. Inled presentationen starkt och engagera direkt
3. Fokusera på det som är mest relevant (kill you darlings)
4. Visa ditt engagemang
5. Använd rätt kroppsspråk
6. Strategisk röstanvändning
7. Din autenticitet trumfar "att framstå proffsig"
8. Presentationsteknik handlar om förberedelser
9. Avrunda som ett proffs

 


 

Nervositetshantering

10. Övervinn den rationella nervositeten
11. Övervinn den emotionella nervositeten
12. Ta kontroll över nervositeten en gång för alla

 


 

Digital presentationsteknik

13. Kameran i ögonhöjd
14. Neutral bakgrund och lugn omgivning
15. Zooma ut och kolla in i linsen

 


 

Presentationsteknik och tekniska hjälpmedel

16. 6 tips för att framstå som ett Proffs när du använder PowerPoint
17. Tre tips som direkt gör din PowerPoint mer effektfull
18. Tvåstegsprincipen
19. Gå en utbildning

 


 

 

quote

Pontus levererar alltid enkla och smarta strategier och tips som förbättrar ens presentationer DIREKT. Jag rekommenderar honom starkt!

– Frederika Georgii, SEO-Specialist, H&M

Dela artikel:

Relaterade nyheter och artiklar

Pontus F. Christoffersen
Affärsutveckling
27 januari, 2025

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18 Aktivt lyssnande är ett begrepp som balanserar på en tunn linje – det är både en avgörande kompetens och en urvattnad klyscha. Alla är överens om att det är viktigt (test...
Pontus F. Christoffersen
Huvudkategori
7 januari, 2025

Affärsutveckling för tekniker

Affärsutveckling för tekniker Affärsutveckling är inte längre ett område enbart för chefer och säljare – tekniker spelar en avgörande roll i att driva företags tillväxt. Genom att kombinera teknisk kompetens med affärsmäs...
Pontus F. Christoffersen
Okategoriserade
1 februari, 2024

Varför affärsretorik?

Varför affärsretorik? Det finns 5 anledningar till att många idag väljer att kompetensutveckla sin personal inom just affärsretorik. Det grundar sig främst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsä...