I dagens konstanta informationsöverbelastning är förmågan att skapa övertygande innehåll och argument en oerhört viktig färdighet som alldeles för få besitter. Det räcker inte att bara säga det du vill ha sagt rakt upp och ned, du behöver nå fram med dina budskap på ett djupare plan genom att förtroendeingivande tilltala både känslor och logik.

Det är här ethos, pathos och logos kommer in i bilden.

Ethos som skapar trovärdighet och pålitlighet, etablerar en stark grund för alla former av budskap.

Pathos som berör känslor, skapar en connection till publiken och väcker empati och engagemang.

Logos, som vädjar till logik och förnuft, ser till att ditt innehåll är informativt och övertygande.

 

Det spelar ingen roll vem du är eller vad du jobbar med. Att ta kontroll över din kommunikation med retorikens 3 bevismedel kommer ge dig en hävstångseffekt på din karriär. Du kommer bli bättre på att förmedla dina åsikter och idéer i möten och diskussioner och du kommer bli skickligare på att sälja in produkter och tjänster.

 

I den här artikeln kommer vi att utforska strategier och tekniker för att bemästra ethos, pathos och logos, så att du kan skapa övertygande budskap som som mottagarna kan relatera till och uppskatta.

 

Ladda ner E-Boken:
5 Retoriska Strategier för att bli
Arbetsplatsens Bästa Presentatör

 

Ethos Pathos Logos: En introduktion

Ethos, Pathos, Logos är en del av retoriken. För att vara konkret så är det retorikens bevismedel. Det är med hjälp av dem vi kan påverka och övertyga andra människor.

Så när du vill övertyga någon, oavsett om det är genom en presentation, diskussion eller förhandling så använder du ethos, pathos och logos för att övertyga den andra personen att ditt förslag är det bästa.

 

Ethos roll i skapandet av övertygande innehåll

Om du ska översätta Ethos med ett svenskt ord så skulle det vara: Förtroende.
Ethos kommer från ordet etik och handlar om din karaktär och trovärdighet. Uppfattar personen eller publiken dig som en förtroendeingivande källa?

 

Du kan dela upp det här i två delar:

  • Kunskapsförtroende
  • Socialt förtroende

Ethos förklarat med exempel

Kunskapförtroende handlar om vart du fått informationen du berättar ifrån. Är det egna erfarenheter? Är det du som kommit fram till det du säger eller vilken källa eller fakta baserar du det på?

Social förtroende handlar om huruvida du uppfattas som trovärdig. Vissa människor blir i princip aldrig ifrågasatta utan alla tar för givet att det dem säger stämmer för dom låter så övertygande. Medan andra människor som upplevs nervösa och osäkra mycket oftare blir ifrågasatta och behöver hänvisa till andra källor.

 

Så det här handlar om nervositet, kroppsspråk, röstanvändning och förstärkande ordval. HUR du presenterar informationen påverkar om den ifrågasätts eller inte.

 

Det fina är att du kan alltid låna trovärdighet av någon annan. Om du är nervös, eller du inte har så mycket erfarenhet så kan du alltid hänvisa till en annan person/myndighet eller källa.

  • “Enligt statistiska centralbyrån så…”
  • “Enligt forskare vid Harvard…”

 

Nu behöver dom inte lita på dig för att tro på dig, dom behöver bara lita på källan du hänvisar till.

Så Ethos mål är att bygga förtroende att få dom att lita på dig och det du säger.

powerpoint misstag

Pathos - Kraften i att väcka känslor hos din publik

Om du ska översätta Pathos med ett ord skulle det ordet vara: Känsla.

Pathos handlar om att väcka ett känslomässigt engagemang hos personen eller publiken du pratar med. Det betyder inte att du måste få dom att skratta, gråta, bli arga eller lyckliga. Det betyder att väcka en känsla av att något måste ändras, något är fel, något är dåligt. Logik och rationalitet är viktigt, men utan det känslomässiga engagemanget så sker ingen förändring.

 

Pathos förklarat med exempel

I lindan av flyktingkrisen från Syrien 2015 så var även vi i Sverige restriktiva med hur många vi hjälpte. Vi kunde se i nyheterna hur många det var som flydde och behövde vår hjälp. Men vi gjorde inget. Men sen en dag, så kom det ett reportage om en liten pojke som hade drunknat i sina försök att ta sig över havet för att fly från kriget. Och när vi såg den där pojkens livlösa kropp så var det som att hela Sveriges gemensamt sa: Nu räcker det…

 

Det var ingen fakta som förändrades, inget logiskt. Det var ett känslomässigt engagemang som väcktes och det fick oss att göra något.

 

Så Pathos mål är att väcka ett känslomässigt engagemang hos den du pratar med.

 

Logos: Använda logiska resonemang för att övertyga din publik

Logos hör man nästan direkt vad det ska översättas till med ett ord: Logik.

 

Logos handlar om att ha en tydlig och trovärdig bevisföring. Det handlar om att använda fakta och prata till lyssnarnas intellekt och förnuft för att övertyga dom.

 

Slutsats: Utnyttja kraften i ethos, pathos och logos för att bli övertygande

  • Ethos handlar om att skapa förtroende
  • Pathos handlar om att väcka ett känslomässigt engagemang - Alltså att prata till hjärtat
  • Logos handlar om att ha en tydlig och trovärdig bevisföring - Alltså prata direkt till hjärnan

 

När vi använder alla tre tillsammans så har vi lagt en väldigt stark grund för att vara övertygande och lyckas få igenom vår idé eller förslaget vi lägger fram.

Retoriktipset

quote

Plats för ett citat från texten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. At varius vel pharetra vel turpis.

– Namn Namnsson

Dela artikel:

Relaterade nyheter och artiklar

Pontus F. Christoffersen
Affärsutveckling
27 januari, 2025

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18 Aktivt lyssnande är ett begrepp som balanserar på en tunn linje – det är både en avgörande kompetens och en urvattnad klyscha. Alla är överens om att det är viktigt (test...
Pontus F. Christoffersen
Huvudkategori
7 januari, 2025

Affärsutveckling för tekniker

Affärsutveckling för tekniker Affärsutveckling är inte längre ett område enbart för chefer och säljare – tekniker spelar en avgörande roll i att driva företags tillväxt. Genom att kombinera teknisk kompetens med affärsmäs...
Pontus F. Christoffersen
Okategoriserade
1 februari, 2024

Varför affärsretorik?

Varför affärsretorik? Det finns 5 anledningar till att många idag väljer att kompetensutveckla sin personal inom just affärsretorik. Det grundar sig främst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsä...