3 överraskande tekniker för
fängslande företagspresentationer
Vill du ta dina företagspresentationer från sömniga monologer och PowerPoint-marathon till engagerande och intressanta? Bli personen vars presentationer andra kunder ser fram emot?
I denna artikel går vi igenom tre överraskande tekniker som kommer att förbättra ditt sätt att presentera och fånga din publiks fokus - redan innan du börjar prata.
I den här guiden kommer du lära dig:
1. Lär dig skapa fängslande rubriker som väcker nyfikenhet
2. Effektiva tekniker för att fånga din publik och skapa förväntan.
3. Hur variation inte bara behåller, utan även förstärker publikens intresse.

Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, Sopra Steria och PwC i förtroendebaserad påverkan, modern retorik & affärskommunikation. Läs mer
Fånga intresse innan du börjar prata
Din presentationen börjar långt före dina första ord. Redan när någon läser presentationens namn/rubrik skapas en känsla av förväntan eller förtvivlan.
Här är de viktigaste teknikerna för att skapa intresseväckande rubriker till dina företagspresentationer.
⬇️ ⬇️ ⬇️
- Enkelhet och tydlighet
Skriv rubriker som är lätta att förstå och kommunicerar tydligt vad presentationen handlar om. -
Oväntade vinklar
Använd överraskande element eller vänd på perspektivet för att skapa rubriker som sticker ut. Till exempel, om det vanliga är "10 saker som får oss att utvecklas", prova "11 saker som får oss att fortsätta förlora" för att väcka uppmärksamhet. -
Känslomässigt engagemang och storytelling
Fånga intresset genom att skapa en emotionell koppling eller berätta en historia. Detta kan vara en rubrik som antyder en utveckling eller transformation. -
Sinnesupplevelser
Inkludera element som engagerar olika sinnen för att göra rubriken mer levande och minnesvärd. Ofta pratar vi bara se/hör. Ibland blir det mer intresseväckande när du involverar doft/smak. Kanske doftar något succé? -
Upprepning och rim
Använd upprepning eller rim för att göra rubriken mer unik och lätt att komma ihåg.
När du använder två eller fler av dessa tekniker skapar du rubriker som verkligen fångar och behåller lyssnarnas intresse.
4 sätt att väcka intresse direkt
När du inleder din företagspresentation finns det fyra "ingångar" som säkerställer publikens engagemang och intresse.
-
Bryt mönstret
Nästan alla företagspresentationer börjar likadant:
Namn och företagets historik, antal anställda etc.
SKITTRIST. Vad du vill göra är något oväntat.
Något som skiljer sig från mängden. -
Ställ engagerande frågor
Börja företagspresentationen med en tankeväckande fråga som får lyssnarna engagerade och väcker deras nyfikenhet. Det kan vara en fråga som utforskar syftet med organisationen eller deras liv skulle förändras om de bemästrade (insert ditt ämne). -
Ögonöppnande statistik och fakta
Presentera överraskande statistik eller fakta i början av din presentation för att skapa en omedelbar inverkan och visa på vikten av din presentation.
4. Börja med en story
En av de vanligaste rekommendationerna, men det fortsätter vara oerhört värdefullt. För även om alla vet att storytelling är bra. Använder nästan ingen det. Strunta i den traditionella och tradiga företagshistoriken i inledningen och hoppa istället direkt in i en story. Detta fångar publiken fokus direkt och du leder över alla som börjar med att tråka ut lyssnarna med standardinformation. Gäsp.
Håll intresset högt hela företagspresentationen
För att effektivt hålla lyssnarnas intresse under hela din företagspresentation kan du använda dessa två strategier:
-
Obesvarade frågor
Ge inte all information på en gång. Lämna vissa frågor öppna, som en teaser om att något oväntat eller intressant kommer senare i presentationen. Detta är grunden i att behålla någons intresse, att få personerna att tänka "vad kommer hända?". -
Variatation
Det kan handla om att ändra på din röst, din position, eller genom att blanda presentationstekniker som PowerPoint, storytelling och användning av blädderblock. Genom att variera hur du presenterar händer hela tiden något nytt och det blir mycket mer stimulerande att lyssna på dig.
Sammanfattning
För att bli en skicklig presentatör, fokusera på att skapa engagerande rubriker och inledningar. När du väl fångat publikens intresse, se till att behålla den genom hela din företagspresentation genom att använda obesvarade frågor och variation. Dessa tekniker kommer att ge dina presentationer en "wow-faktor" och säkerställa att de står ut från mängden.