3 överraskande tekniker för
fängslande företagspresentationer

 

Vill du ta dina företagspresentationer från sömniga monologer och PowerPoint-marathon till engagerande och intressanta? Bli personen vars presentationer andra kunder ser fram emot?

I denna artikel går vi igenom tre överraskande tekniker som kommer att förbättra ditt sätt att presentera och fånga din publiks fokus - redan innan du börjar prata.

 

I den här guiden kommer du lära dig:
1. Lär dig skapa fängslande rubriker som väcker nyfikenhet
2. Effektiva tekniker för att fånga din publik och skapa förväntan.
3. Hur variation inte bara behåller, utan även förstärker publikens intresse.

Pontus F. Christoffersen

 

Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, Sopra Steria och PwC i förtroendebaserad påverkan, modern retorik & affärskommunikation. Läs mer

Fånga intresse innan du börjar prata

Din presentationen börjar långt före dina första ord. Redan när någon läser presentationens namn/rubrik skapas en känsla av förväntan eller förtvivlan.

Här är de viktigaste teknikerna för att skapa intresseväckande rubriker till dina företagspresentationer.

   ⬇️  ⬇️   ⬇️

  1. Enkelhet och tydlighet
    Skriv rubriker som är lätta att förstå och kommunicerar tydligt vad presentationen handlar om.
  2. Oväntade vinklar
    Använd överraskande element eller vänd på perspektivet för att skapa rubriker som sticker ut. Till exempel, om det vanliga är "10 saker som får oss att utvecklas", prova "11 saker som får oss att fortsätta förlora" för att väcka uppmärksamhet.

  3. Känslomässigt engagemang och storytelling
    Fånga intresset genom att skapa en emotionell koppling eller berätta en historia. Detta kan vara en rubrik som antyder en utveckling eller transformation.

  4. Sinnesupplevelser
    Inkludera element som engagerar olika sinnen för att göra rubriken mer levande och minnesvärd. Ofta pratar vi bara se/hör. Ibland blir det mer intresseväckande när du involverar doft/smak. Kanske doftar något succé?

  5. Upprepning och rim
    Använd upprepning eller rim för att göra rubriken mer unik och lätt att komma ihåg.

När du använder två eller fler av dessa tekniker skapar du rubriker som verkligen fångar och behåller lyssnarnas intresse.

Presentationsteknik tips

4 sätt att väcka intresse direkt 

När du inleder din företagspresentation finns det fyra "ingångar" som säkerställer publikens engagemang och intresse.

  1. Bryt mönstret
    Nästan alla företagspresentationer börjar likadant:
    Namn och företagets historik, antal anställda etc.
    SKITTRIST. Vad du vill göra är något oväntat.
    Något som skiljer sig från mängden.

  2. Ställ engagerande frågor
    Börja företagspresentationen med en tankeväckande fråga som får lyssnarna engagerade och väcker deras nyfikenhet. Det kan vara en fråga som utforskar syftet med organisationen eller deras liv skulle förändras om de bemästrade (insert ditt ämne).

  3. Ögonöppnande statistik och fakta
    Presentera överraskande statistik eller fakta i början av din presentation för att skapa en omedelbar inverkan och visa på vikten av din presentation.

4. Börja med en story
En av de vanligaste rekommendationerna, men det fortsätter vara oerhört värdefullt. För även om alla vet att storytelling är bra. Använder nästan ingen det. Strunta i den traditionella och tradiga företagshistoriken i inledningen och hoppa istället direkt in i en story. Detta fångar publiken fokus direkt och du leder över alla som börjar med att tråka ut lyssnarna med standardinformation. Gäsp.

publik företagspresentation
Presentationsteknik tips

Håll intresset högt hela företagspresentationen

För att effektivt hålla lyssnarnas intresse under hela din företagspresentation kan du använda dessa två strategier:

  1. Obesvarade frågor
    Ge inte all information på en gång. Lämna vissa frågor öppna, som en teaser om att något oväntat eller intressant kommer senare i presentationen. Detta är grunden i att behålla någons intresse, att få personerna att tänka "vad kommer hända?".

  2. Variatation 
    Det kan handla om att ändra på din röst, din position, eller genom att blanda presentationstekniker som PowerPoint, storytelling och användning av blädderblock. Genom att variera hur du presenterar händer hela tiden något nytt och det blir mycket mer stimulerande att lyssna på dig. 

 

Sammanfattning

För att bli en skicklig presentatör, fokusera på att skapa engagerande rubriker och inledningar. När du väl fångat publikens intresse, se till att behålla den genom hela din företagspresentation genom att använda obesvarade frågor och variation. Dessa tekniker kommer att ge dina presentationer en "wow-faktor" och säkerställa att de står ut från mängden.

Dela artikel:

Relaterade nyheter och artiklar

Pontus F. Christoffersen
Affärsutveckling
27 januari, 2025

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18

Aktivt lyssnande är inte ett beteende – Det är 18 Aktivt lyssnande är ett begrepp som balanserar på en tunn linje – det är både en avgörande kompetens och en urvattnad klyscha. Alla är överens om att det är viktigt (test...
Pontus F. Christoffersen
Huvudkategori
7 januari, 2025

Affärsutveckling för tekniker

Affärsutveckling för tekniker Affärsutveckling är inte längre ett område enbart för chefer och säljare – tekniker spelar en avgörande roll i att driva företags tillväxt. Genom att kombinera teknisk kompetens med affärsmäs...
Pontus F. Christoffersen
Okategoriserade
1 februari, 2024

Varför affärsretorik?

Varför affärsretorik? Det finns 5 anledningar till att många idag väljer att kompetensutveckla sin personal inom just affärsretorik. Det grundar sig främst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsä...