2023-03-29
Storytelling i Företagspresentationer
Storytelling är förmodligen ett av de absolut mest effektiva och användbara retoriska verktyg som finns. Men det är missuppfattat som något flummigt som inte passar i professionella sammanhang. Det är något som jag vill diskutera i den här artikeln och ge mina tankar om varför det inte stämmer. Samtidigt kommer jag ge dig konkreta sätt att använda storytelling för att lyfta dina presentationer och göra dig till en skicklig och uppskattar presentatör.
Ladda ner E-Boken:
5 Retoriska Strategier för att bli
Arbetsplatsens Bästa Presentatör
Det finns två anledningar till varför de flesta misslyckas med deras storytelling i företagspresentationer.
Det första är att de inte upplever att de har några stories värda att berätta.
Det andra är att de inte har en bra struktur och verktyg för att göra sina exempel och minnen storyvärda.
Men med ett par enkla tips kan du göra ett enkelt vardagligt exempel spännande att lyssna på och lämna lyssnarna med en aha känsla i slutet av storyn.
Så låt oss kolla på hur du enkelt kan börja använda storytelling i dina företagspresentationer och bli en riktigt skicklig presentatör.
Den första anledningen till varför de flesta inte använder storytelling i företagspresentationer
Det är den här känslan av att man inte har några stories att berätta.
Vilket inte är sant, men vi har en låsning kring vilka stories som är värda att berätta.
Låt mig ge ett exempel:
Om jag berättar för dig om den gången när jag var i Thailand med några vänner och gick längst en bargata letandes efter en resturang att äta middag på. Men mitt i den här upplevelsen av att gå i det här varma och vackra landskapet så hör jag plötsligt ett ljud som jag bara hört på filmer tidigare och hela min kropp låser sig. ladda pistol-ljud och ser hur en man precis bredvid mig har en pistol i handen som han riktar mot killen på andra sidan gatan och skjuter honom.
Nu tänker inte du:
”Juste, jag kommer ihåg när jag bevittnade en skjutning på nära håll.” (Eller jag hoppas inte det i alla fall). Poängen är att berättelserna som fungerar i företagssammanhang är inte dom helt osannolika upplevelserna. Det är dom små sakerna som händer varje dag, som vi kan relatera till.
Så vi alla har stories värda att berätta. Problemet är att vi inte har någon struktur att göra ett exempel eller ett minne spännande att lyssna på.
Anledning två till varför vi inte använder mer storytelling i företagspresentationer
Vi vet inte hur vi gör ett exempel eller ett minne värt att berätta och intressant att lyssna på. Inom storytelling kallas det här för att måla upp konflikten eller att höja insatsen.
En bra story har alltid en konflikt, det betyder inte att det måste var två personer som bråkar. Utan det betyder att det finns motsägande intressen, något måste hända för att situationen ska lösas.
Här är en story i form av en Hollywood film utan konflikt:
Det var en gång ett lyckligt par som bodde i en stor fin villa vid stranden. Dom älskade varandra hade fantastiska vänner och ett härligt liv. Sen fortsatte deras liv va härligt och glädjefullt, dom fortsatte älska varandra och filmen slutar med att de fortfarande älskar varandra och lever ett härligt liv.
Det blir väldigt tråkigt, eller hur?
Här är samma story med lite konflikt kryddat i sig:
Det var en gång ett lyckligt par som bodde i en stor fin villa vid stranden. Men utan förvaning kom en orkan som inte bara rev ner huset utan satte kvinnan i en koma. Efter lång väntan så vaknar hon mirakulöst upp men när hennes man kommer för att träffa henne så känner hon inte igen honom. Det är för henne som om de aldrig har sätts. Och här början resan för mannen att få kvinnan han har älskat i 10 år att börja älska honom. Igen.
Nu finns det spänning här, eller hur? Hur ska han lösa det här? Kommer han lösa det här? Och det är frågor som dom här som får oss att fortsätta lyssna.
Det finns två typer av konflikter:
- Två personer som vill ha olika saker och om den ena får som den vill så får den andra inte som den vill. Tänk lejonkungen och konflikten mellan Simba och Scar, båda vill vara kung, men bara en kan vara det.
- En person som ställs inför en utmaning som är svårlöst. Tänk som det exemplet jag precis gav med kvinnan i koma. Det är inga direkta motsägande intressen, det är ingen direkt rival. Det är en utmaning som en person ställs inför och behöver hitta en lösning på.
Dessa två konflikter triggar samma typ av fråga:
“Vad kommer hända?” och så länge lyssnare ställer sig den frågan så kommer dom ivrigt hålla fokus.
Så för att konkretisera det här och för att du enkelt ska kunna måla upp konflikten i dina exempel och stories så kommer här mina två favorittips som är otroligt effektiva för att få folk att vilja lyssna.
Höj insatsen:
Att höja insatsen betyder helt enkelt att vi måste göra det väldigt tydligt för lyssnarna vad som står på spel. Desto mer som står på spel ju mer intressant är det.
I lejonkungen står hela kungariket på spel och alla djurs välmående.
I exemplet med kvinnan i koma står livets kärlek på spel.
Här är tre tips på hur du kan höja insatsen:
- Måla upp vad som händer om du misslyckas.
- Måla upp något viktigt för dig som hotas.
- Måla upp din rädsla och berätta hur du hanterade det.
Välj en av dem och förtydliga i din story så kommer du direkt se hur mycket mer spännande den blir att lyssna på.
Det andra tipset som direkt gör din story mer intressant
Det här är ett tips jag lärde mig av skaparna av serien South Park. De märkte att en liten förändring i deras manusskrivande fick serien att gå från halvpoppis till viral över hela världen och knepet är så liten och enkelt att det går att använda överallt hela tiden.
Jag brukar kalla det för Vändningar.
Det vi brukar göra är att vi berättar historier genom att sätta ihop de olika delarna av berättelsen med orden “sen…” eller “och sen…”
“Jag och min flickvän var på resa i Italien och åt en jättegod frukost på hotellet. Sen gick vi upp på rummet för att borsta tänderna och sen gick vi ut på stan.”
Intressanta stories byter ut sen eller och sen mot: Men… Därför/Så… ”
Jag och min flickvän var på resa i Italien och åt en god frukost på hotellet. Men det var något märkligt med den här morgonen, jag vet inte vad men det var som att jag hade kalla kårar och visste att något var påväg att hända. Så vi skyndade oss upp på rummet och gjorde oss iordning och borstade tänderna. Men känslan släppte inte, det var något som inte stod rätt till…”
Direkt när vi använder Men… Därför / Så. Så finns det en spänning i berättelsen. Något kommer hända. Istället för en rak monoton linje så finns det vändningar, en variation du vet inte vart historien är påväg. Och det är nyckeln. Det är just det som gör berättelsen intressant. Inte själva innehållet, utan hur du strukturerar innehållet.
Bra storytelling i företagspresentationer
Så vill du höja nivån på dina företagspresentationer med hjälp av storytelling kom ihåg att det är inte de revolutionerande berättelserna som är värda att berätta. Det är de små vardagliga exemplena som folk kan relatera till. Nyckeln är bara att ha en bra struktur för dem.
Kom ihåg att:
-
Få fram konflikten och trigga frågan: Vad kommer hända?
-
Höj insatsen och få dem att känna att det är mycket som står på spel.
-
Använd vändningar genom att byta “och sen” till “därför” eller “så” för att hela tiden hålla spänningen igång och intresset högt.
Ultimat Guide
Företagsutbildning