PowerPoint Àr ett fantastiskt verktyg, men du anvÀnder det helt fel. Inte ens deras egna mallar Àr genomtÀnkta utan designade pÄ ett sÀtt som ruckar kortidsminnet hos Ähörarna sÄ de inte minns det du sÀger, den tar energi istÀllet för att ge energi och det splittrar Ähörarnas fokus istÀllet för att styra och kontrollera fokuset.

 

I den hÀr artikeln/videon kommer du fÄ lÀra dig att se PowerPoint ur en psykologisk synvinkel och fÄ en förstÄelse för de 3 vanligaste misstagen vi gör och hur du bygger slides som gör dina presentationer, tydligare, mer engagerande och som styr deltagarnas fokus dit du vill. Alla tipsen du behöver för att framstÄ som ett proffs nÀr du presenterar.

Den första regeln för en psykologiskt smart PowerPoint Àr ljusstyrka.

Det Àr allmÀnt kÀnt att vi blir trötta nÀr vi sitter framför en skÀrm för lÀnge, men det Àr egentligen inte sant. Vad vi blir trötta av Àr att sitta framför en ljus skÀrm. Ljusstyrkan tröttar ut oss, vilket betyder att vi kan behÄlla deltagarnas fokus under en lÀngre period bara genom att byta bakgrundsfÀrger frÄn vit till svart.

Det hÀr kommer med en till fördel: För att vara en bra presentatör sÄ ska du vara i fokus, men vÄra ögon Àr designade för att dras till det största och det ljusaste objektet i rummet. Vilket betyder att du om du stÄr bredvid din PowerPoint som har en vit bakgrund sÄ kommer alla deltagares fokus automatiskt dras till skÀrmen, istÀllet för till dig. NÀr du byter till en svart bakgrund sÄ blir du direkt huvudnumret och PowerPointen det visuella underlaget.

Ladda ner E-Boken:
5 Retoriska Strategier för att bli
Arbetsplatsens BÀsta Presentatör
powerpoint misstag

Den andra regeln för en psykologiskt smart PowerPoint Àr storlek

VÄra ögon dras till det största och ljusaste objektet i rummet. Vilket betyder att vÄra ögon dras till rubriken mer Àn bullets'en vi pratar om. Vi kan alltsÄ styra deltagarnas fokus till det vi pratar om just nu, genom att se till att den delen Àr det största pÄ skÀrmen.

 

Den tredje regeln för en psykologiskt smart PowerPoint Àr kontrast.

SÄ för att göra den hÀr sliden Ànnu bÀttre sÄ kan vi ta det hÀr en steg lÀngre och se till att det vi pratar om just nu inte bara Àr det största pÄ skÀrmen, utan ocksÄ det ljusaste/det med störst kontrast. 

Med dessa strategier sÄ blir din PowerPoint:

  • Tydligare
  • Ger energi istĂ€llet för att ta energi
  • Styr deltagarnas fokus till exakt det vi pratar om just nu

Kom ihÄg att PowerPoint Àr ett fantastiskt verktyg för att göra dina presentationer bÀttre. Men pÄ sÀttet som nÀstan alla anvÀnder verktyget försÀmrar presentationerna istÀllet. Men om du börjar applicera dessa tre principerna:

  • Ljusstyrka
  • Storlek
  • Kontrast

SÄ kommer dina presentationer direkt bli mer uppskattade, tydligare och rakt igenom bÀttre.

Utöver dessa 3 riktlinjer för sjÀlva utformningen av PowerPointen sÄ finns det 2 PowerPoint misstag du förmodligen gör nÀr du presenterar som du i största möjliga mÄn borde försöka undvika.

Retoriktipset

quote

Pontus levererar alltid enkla och smarta strategier och tips som förbÀttrar ens presentationer DIREKT. Jag rekommenderar honom starkt!

– Frederika Georgii, SEO-Specialist, H&M

Dela artikel

Liknande artiklar & nyheter

Pontus F. Christoffersen
AffÀrsutveckling
27 januari, 2025

Aktivt lyssnande Ă€r inte ett beteende – Det Ă€r 18

Aktivt lyssnande Ă€r inte ett beteende – Det Ă€r 18 Aktivt lyssnande Ă€r ett begrepp som balanserar pĂ„ en tunn linje – det Ă€r bĂ„de en avgörande kompetens och en urvattnad klyscha. Alla Ă€r överens om att det Ă€r viktigt (test...
Pontus F. Christoffersen
Huvudkategori
7 januari, 2025

AffÀrsutveckling för tekniker

AffĂ€rsutveckling för tekniker AffĂ€rsutveckling Ă€r inte lĂ€ngre ett omrĂ„de enbart för chefer och sĂ€ljare – tekniker spelar en avgörande roll i att driva företags tillvĂ€xt. Genom att kombinera teknisk kompetens med affĂ€rsmĂ€s...
Pontus F. Christoffersen
Okategoriserade
1 februari, 2024

Varför affÀrsretorik?

Varför affÀrsretorik? Det finns 5 anledningar till att mÄnga idag vÀljer att kompetensutveckla sin personal inom just affÀrsretorik. Det grundar sig frÀmst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsÀ...