Hantera konflikter konfliktfritt
4 tips i konfliktlösning

 

I den här artikeln går vi genom hur du hanterar konflikter konfliktfritt. Det kan låta motsägande, men behöver inte vara det. Ofta tänker vi att konflikter är dåliga och något att undvika, men konflikter kan faktiskt vara värdefulla. De hjälper oss att växa, lära oss nya saker och bli bättre på att lösa problem.

Vi kommer att gå igenom
- Värdet av tanken "jag kan ha fel"
- Var tuff mot problemet men trevlig mot personen
- Skillnaden mellan samtals- och intressekonflikt
- Den terapeutiska approachen

   ⬇️  ⬇️   ⬇️

Hantera konflikter

Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, Sopra Steria och PwC i förtroendebaserad påverkan, modern retorik & affärskommunikation. Läs mer

Varför konflikter är viktiga

Konflikter har ett oförtjänt dåligt rykte. Vi ser två personer som bråkar och skriker på varandra när vi tänker konflikt. Men i själva verket är de väsentliga för utveckling. De tvingar oss att utmana våra idéer, växa, och anpassa oss.

Problemet ligger inte i konflikterna i sig, utan i hur du tar konflikterna (och att du tar konflikterna). Olösta konflikter leder till lätt till passiv aggressivitet och försämrar både relationer och arbetsmiljöer.

Konflikträdsla - Ett psykologiskt perspektiv

Det är fascinerande hur svårt det kan vara för oss att erkänna att vi har fel, särskilt till de vi står nära. Anledningen är att vår hjärna drar en parallell mellan att ha fel i en diskussion med att vara fel som människa. Denna rädsla för att vara "fel" kan leda till defensivitet och ökad konflikt.

Presentationsteknik tips

Strategier för att hantera konflikter konfliktfritt

1. Mindsetet "jag kan ha fel"

Gå in i varje konflikt med ett öppet sinne, tänk "jag kan ha fel" även när du tror att du har rätt. Detta hjälper dig att försöka förstå andras perspektiv och undviker att du skapar en konflikt där det istället skulle kunna vara en lättsam diskussion.

2. Var tuff mot problemet men trevlig mot personen

När vi inte är överens tenderar vi att falla in i en av två roller.
Bulldozerrollen
Där vi är både hårdhänta med problemet och personen vi diskuterar med.
Försiktiga typen
Som är trevlig/mjuk både mot problemet och personen.

Men här kommer tricket: du ska balansera båda rollerna.
När du lär dig att vara tuffa mot problemet samtidigt som vi är trevliga mot personen, så öppnar vi upp för möjligheten att diskutera våra oenigheter utan att det blir en spänd stämning.

3. Skilj på intressekonflikt och samtalskonflikt 

En konflikt är inte mer än när två (eller flera) personer inte håller med varandra. Men det behöver inte leda till ett bråk. Exempelvis kan du tycka att en viss strategi är den bästa för projektet, medan din kollega har en annan uppfattning.

Det här är en sund diskussion att ha. Problemet börjar när vi låter dessa skillnader i åsikt eskalera till konflikter i samtalet, där vi börjar attackera varandra istället för att fokusera på problemet.

konflikthantering
4. Den terapeutiska approachen

En effektiv metod för att hantera konflikter effektivt är med en terapeutisk approach. Tänk på hur en terapeut skulle hantera en absurd kommentar från en klient. Istället för att reagera negativt, skulle terapeuten fråga:

"Vad tror du att den tanken kommer ifrån?"

På samma sätt, när du stöter på meningsskiljaktigheter, kan du försöka förstå varför den andra personen tänker som hen gör, istället för att omedelbart argumentera mot.

Denna metod hjälper dig att undvika att attackera tillbaka, vilket minskar risken för att konflikten eskalerar. Genom att vara "tuff mot problemet men trevlig mot personen" och använda den terapeutiska approachen kan du effektivt lösa konflikter utan att skapa onödig spänning.

Sammanfattning

Först och främst, konflikter är inte något dåligt, utan snarare en möjlighet att utvecklas. Att hantera konflikter effektivt handlar om att balansera en fast hållning mot problemet medan du samtidigt visar respekt och förståelse för den andra personen.

Därefter gick vi igenom hur viktigt det är att skilja på intresse- och samtalskonflikter. Detta perspektiv kan ändra potentiellt destruktiva samtal till konstruktiva konversationer. Dessutom rekommenderas att du anammar den terapeutiska approachen, där du närmar dig varje diskussion med ett öppet sinne och villighet att förstå den andra personen, är central.

Slutligen, konflikter är inte bara en del av livet – de är också en möjlighet att lära, växa och utvecklas.
Ta konflikter och ta dem konfliktfritt.

Dela artikel:

Relaterade nyheter och artiklar

Pontus F. Christoffersen
Presentationsteknik
1 februari, 2024

Varför affärsretorik?

Varför affärsretorik? Det finns 5 anledningar till att många idag väljer att kompetensutveckla sin personal inom just affärsretorik. Det grundar sig främst i ett marknadsskifte.   Globalisering och digitalisering fortsä...
Pontus F. Christoffersen
Presentationsteknik
31 januari, 2024

Varför toppkonsultbolag överger traditionella metoder

Varför toppkonsultbolag överger traditionella metoder: “Teknisk expertis räcker inte längre”   Marknadsläget Vi är i just nu i en spännande era av globalisering och digitalisering som erbjuder enorma möjligheter för k...
powerpoint presentation
Presentationsteknik
2 januari, 2024

4 Effektfulla taktiker när du presenterar med PowerPoint

4 Effektfulla taktiker när du presenterar med PowerPoint   I den här artikeln avslöjas strategierna som tar dina powerpoint-slides från mediokra till världsklass. Upptäck fyra enkla, men effektiva taktiker som fångar di...