Navigera konflikter
och härskartekniker:
Guide till bättre arbetsmiljö
I den här artikeln går vi igenom effektiva strategier för att hantera härskartekniker, ta konflikter och skapa en mer harmonisk arbetsplats.
Vi kommer att utforska
- Hur du undviker att falla offer för härskartekniker
- Hur du tar kontroll i konversationer med osköna personer
- Vad du gör om du känner dig förminskad av någon på jobbet
⬇️ ⬇️ ⬇️
Pontus F. Christoffersen har tränat allt från riksdagspolitiker till företag som Google, Sopra Steria och PwC i förtroendebaserad påverkan, modern retorik & affärskommunikation. Läs mer
Dålig kommunikation leder till
40 % produktionsbortfall
Jag läste nyligen en svensk studie som hittade åtminstone 50% av svenska medarbetare upplever konflikter på sin arbetsplats minst en gång i månaden.
De såg också att den vanligaste anledningen som orskade konflikterna var en konflikträdd chef. Denna konflikträdsla leder till att problem inte hanteras, istället kör de "strutsmetoden" och stoppar huvudet i sanden.
Det sorgliga med den approachen är att vi börjar prata om varandra istället för med varandra och konflikterna växer och utvecklas till passiv aggressivitet och osköna kommentarer.
Allt detta resulterar i ett destruktiv samtals- och arbetsklimat.
Här kommer det sjukaste av allt...
En arbetsplats med destruktivt samtals- och arbetsklimat förväntas lida av ett betydande produktionsbortfall på 30-40% (studie från uppsala universitet).
Härskarteknik eller kommunikationskrock?
Det första steget för att undvika härskartekniker är att skilja mellan en härskarteknik och en "kommunikationskrock."
Är du övertygande och entusiastisk? Skitbra!
Men kom ihåg, det som du ser som din styrka kan uppfattas annorlunda av någon som har en annan kommunikationsstil. Din "övertygande" stil kan upplevas som "hetsig" eller "obetänksam" av någon annan.
Ibland missuppfattar vi dessa krockar för härskartekniker, när det i själva verket handlar om olika kommunikativa preferenser.
Att skilja på dessa två är avgörande. När vi förstår detta kan vi bättre hantera både våra egna kommunikationssätt och de situationer där vi känner oss utsatta.
Detta hjälper dig inte bara att minska risken för att bli utsatt för härskartekniker, utan det är också ett verktyg för att skapa mer förstående relationer på arbetsplatsen.
Du får vad du tolererar
Det här är en av de mest värdefulla insikter jag utvecklat.
Det utmanar den klassiska idén om att "du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad" och tar det ett steg längre. Istället för att bara fokusera på vad vi förtjänar, betonar det vikten av att inte tolerera beteenden som vi tycker är osköna eller förminskande.
Tänk på det här sättet: Om du blir utsatt för en härskarteknik och inte markerar dina gränser, kommer det negativa beteendet sannolikt att fortsätta. Men, direkt när du sätter en fast gräns, signalerar du att du inte accepterar beteendet och det kommer leda till att antingen beteendet eller personen försvinner ur ditt liv.
Det kan krävas att du sätter gränsen 2-3 gånger (vissa lär sig lite långsamt) men var bara konsekvent. Det är avgörande att lära du lär dig hantera dessa situationer effektivt, så att du inte hamnar i situationen att du står där utan något att säga och först när du går därifrån får alla briljanta idéer på vad du borde ha sagt.
Döda monstret när det är litet
Ett av de viktigaste stegen du kan ta för att minska antalet obekväma och svåra samtal är att hantera konflikter direkt när de uppstår. Om du inte gör det utan blundar för problemet så låter du konflikterna växa sig större och starkare vilket tillslut leder till ett destruktivt arbetsklimat.
Kom ihåg uttrycket:
Döda monstret när det är litet.
Ge tillbaka det sociala ansvaret
Det absolut bästa sättet att hantera nästan alla härskartekniker är att ge tillbaka det sociala ansvaret.
Formulerat annorlunda: Ställ en fråga tillbaka.
- "Hur menar du då?"
- "Vad ville du få ut av att säga så?".
Detta sätter personen i en situation där de måste förklara sitt beteende, och du tar kontroll över situationen.
Sammanfattning
Genom att sätta gränser, hantera konflikter direkt, och vända tillbaka det sociala ansvaret i svåra situationer (genom att ställa en fråga tillbaka) kan du skapa en sund och produktiv arbetsmiljö. Dessa tekniker kommer inte bara att förbättra din arbetsmiljö, utan också bidra till din personliga utveckling.